söndag 25 oktober 2009

Hönsutställning

Jag har haft några höns och ankor på utställning. Jag har inte vetat om mina höns och ankor har varit rastypiska. För att få veta detta anmälde jag dem till en utställning där domare fick titta på dem och ge sitt utlåtande. När jag skulle samla ihop djuren här hemma så hade naturligtvis de flesta börjat rugga och såg ut som hönserihöns. Detta gick lika snabbt som när ett Askträd får sig en ordentlig frostknäpp och tappar alla blad på en gång. Det skedde på samma sätt med hönsen. Som tur var fanns det tre höns och fyra tuppar som inte hade hunnit med de andra i detta. Dom åkte ner i boxarna plus tre Holländska dvärghöns jag köpte här i höst. Herr och fru Anka åkte också ner i en box. Detta var på fredag eftermiddag och jag åkte iväg med dem till Backamo. Igår lördag kl. 12.00 skulle vi utställare få läsa domen på våra djur. Jag hade inte räknat med så bra poäng på Rhodisarna, men döm om min förvåning, en höna hade krafsat till sig hela 90 poäng. De andra hade fått 86.87.88.89 och en blev nollad pga. att det fattades en klo på en tå. Jag var helnöjd. Holländarna fick 90 och 93 poäng. Mignonankorna 90 och 92 poäng. Högsta poäng man kan få är hundra. Jag är alltså glad för nu vet jag att det inte är helskit jag har i hönsgårdarna. Jag pratade med vår ordförande i hönsföreningen som också är domare och han sa att färgen på Rhodisarna var bra, så skulle de se ut. Kammen växte på mig också och bröstet började blåsa upp sig på mig. Det har varit en toppenhelg trots skitväder och leriga hönshagar.

4 kommentarer:

bc owner sa...

Tja, jag har inte nåt särskilt att kommentera till detta inlägg.

Vi har ju redan pratat en massa hös, ankor och resultat. ;-)

Kram dotera (d.ä)

Jenny sa...

Hejhej!!
Ville bara tala om att jag har ny adress till min blogg....igen! Haha!

Välkommen in dit om du vill!
(http://enterdelete.blogspot.com/)

Kram från Jenny ..som jag ju faktiskt heter...(;

(tårtan du gett din äldsta dotter häromdagen var jääääättesmarrig!!!)

Jenny sa...

OM du skulle råka springa på någon som har hönor till salu får du gärna "tjoa till"!

Äggen räcker inte till hela familjen här hemma!!! Hahahaha....

Kram, Jenny

Rhodisar sa...

Här hos mej är det äggstanning som bjuds. Det är bara att åka till affären och shoppa.